Top 10 webshop systemer i Danmark | Leadlist

Leadlist

flamme
Teknologi

Top 10 webshop systemer i Danmark

Alexander Koch
#teknologi#ecommerce#markedsanalyse

E-handel har oplevet en eksplosiv vækst i Danmark, og der findes et hav af forskellige webshop systemer som virksomhederne vælger at bruge. Leadlist har identificeret over 50 unikke webshopsystemer i brug hos over 200.000 danske virksomheder.

Top 10 webshop systemer i brug

Her ses en tabel over de mest brugte webshop systemer i blandt virksomheder på Leadlist.

SystemAntal virksomheder
WooCommerce7.061
Shopify3.157
Magento445
Prestashop379
Webflow Ecommerce206
Smartweb199
nopCommerce66
Fourthwall50
Shopware47
Salesforce Commerce Cloud31

Nedenunder her ses fordelingen som en graf hvor man kan se markedsandelen af hvert system.

leadlist udforsk

Her ses det at de klare vindere er WooCommerce og Shopify. WooCommerce har en markedsandel på cirka 60%. Hvor Shopify ligger på de 27% i markedsandel.

Hvorfor vinder WooCommerce?

WooCommerce er ikke et webshop system i sig selv, men er et gratis plugin til det ekstremt populære Content Management System, WordPress.

Rigtig mange danske hjemmesider er lavet i WordPress og derfor eksisterer der en stor ekspertise i at udvikle WordPress baseret hjemmesider i Danmark. Det er derfor meget naturligt at mange virksomheder vælger at benytte sig af WooCommerce plugin’et når de skal vælge deres webshop system da det som sagt er gratis og mange allerede har erfaring med WordPress som ligger bagved. Rigtig mange af de store danske web hosting udbyderemarkedsføre sig også på at gøre det let at hoste sin WooCommerce webshop.

Nogle af ulemperne ved WooCommerce stammer sjovt nok fra nogle af WooCommerce’s “fordele”, lidt af et paradox. Man plejer at sige “intet er gratis hvis man værdisætter sin tid”, og det kan især gøre sig gældende ved WooCommerce. WooCommerce kommer ikke med super meget “out-of-the-box”, det vil sige at for at gøre base installationen af WooCommerce “salgsklar” så kræver det en del arbejde. Man skal nemlig selv sætte sig ind i hvilke betalingsgateways man vil anvende, den man vælger har formentlig et plugin man så skal installere og konfigurere til sin webshop. Så der fragt integration, her skal man som webshop ejer igen installere et plugin og bruge tid på at sikre sig at det virker som det skal. En anden ulempe er hvor “customizable” WooCommerce webshop er, det gør at alle WooCommerce har er flair af “special bygget” som kan gøre det svært hvis man skal have et eksternt bureau ind over da de nu skal bruge tid på at sætte sig ind i lige præcis hvordan din WooCommerce webshop er opbygget.

Fordele

Ulemper

Andenpladsen, Shopify

Shopify er et Software as a Service baseret webshop system fra Canada. Det er det andet mest populære webshop system i blandt virksomheder på Leadlist. Man betaler for Shopify via et månedligt abonnement og så står Shopify for at hoste din webshop for dig. Grunden til at mange virksomheder vælger Shopify fremfor for eksempel WooCommerce er fordi de ønsker, og er villig til at betale for, en mere stabil og gennemarbejdet webshop løsning.

Shopify webshops kommer med et plugin økosystem ligsom WooCommerce men her er forskellen at Shopify selv godkender og validere de plugins man kan installere. Derfor er Shopify plugins generelt at højere kvalitet end det man vil finde hos WooCommerce. Shopify har mere struktureret API end WooCommerce som gør det nemmere for andre systemer at integrere med din webshop.

Fordele

Ulemper

Afslutning

Jeg håber du har nydt at læse lidt om hvilke webshop systemer som der er i brug i Danmark. Er du interesseret i for eksempel af finde leads som bruger WooCommerce, Shopify eller noget andet, så giv Leadlist et skud, det er gratis at prøve ;)

Find dine første leads allerede i dag

← Tilbage til blog